1 lutego w kameralnym gronie najbliższych pracowników zainaugurowaliśmy rok jubileuszowy. Były wspomnienia, podziękowania, chwila na pamiątkowe zdjęcie, kawałek tortu i symboliczną lampkę szampana, ponieważ wszyscy razem, każdego dnia rozwijamy naszą markę!
A jakie były początki?
Sięgają one lat 90, kiedy to głównym produktem była mozaika podłogowa, która trafiała do domów Polaków, ale przede wszystkim na eksport. Równocześnie do produkcji mozaiki, prowadzony był tartak, w którym przetwarzano głównie drewno jaworowe. Z czasem coraz bardziej popularne stawało się drewno dębowe i rósł jego udział w produkcji. Wraz z rozwojem rynku i rosnącym zapotrzebowaniem na parkiet mozaikowy tartak został zamknięty, a hale po nim zaadoptowano na produkcję podłóg. Po pewnym czasie do mozaiki dołączyły parkiety lite, a po 2000 roku z linii produkcyjnej zaczęły zjeżdżać pierwsze podłogi warstwowe. Te ostatnie stanowią dziś blisko 100 procent produkcji. Produkty o długości od 490 mm do 2500 mm, uporządkowane w siedmiu kolekcjach o zróżnicowanej kolorystyce i wielu opcjach wykończenia dają klientowi mnóstwo możliwości wyboru. Uzupełnienie oferty stanowi Retro Collection, czyli podłogi oryginalnie stylizowane, także ręcznie wykańczane i po części inspirowane tradycyjną zabudową Warmii i Mazur, skąd wywodzi się firma.
Nowe możliwości
Najbardziej spektakularną inwestycją w latach 2016-2019 był zakup nowej linii technologicznej do profilowania podłóg warstwowych. Maszyna marki Schroeder zwiększyła możliwości produkcyjne firmy o 50 proc. Linia technologiczna do wzdłużnego profilowania podłóg przeznaczona jest do produkcji warstwowych podłóg drewnianych. Umożliwia profilowanie desek o długości 2 500 mm, szerokości do 250 mm i grubości do 30 mm. Maszyna zaprojektowana została z myślą o wyjątkowo precyzyjnym (do 0,02 mm) profilowaniu elementów podłogowych z profilami pióro-wpust. W urządzeniu zastosowano szereg rozwiązań minimalizujących ryzyko uszkodzenia drewna w procesie produkcji podłóg.
Firma obecnie
To przedsiębiorstwo rodzinne, które mieści się w Nowym Mieście Lubawskim i zatrudnia 250 pracowników. Aktualnie firmą zarządza drugie pokolenie. Prezesem jest założyciel i właściciel firmy Antoni Jan Gawiński zaś Dyrektorem Generalnym jest syn – Janusz Gawiński. Po 30 latach funkcjonowania na rynku podłogi drewniane z Nowego Miasta Lubawskiego dostępne są w ponad 250 punktach sprzedaży w Polsce oraz 7 firmowych salonach sprzedaży Jawor-Parkiet. Wciąż 70 proc. produkcji trafia na eksport – do Niemiec, Włoch, Skandynawii i in., natomiast zagraniczne salony sprzedaży Jawor-Parkiet można znaleźć m.in. w Nowej Zelandii, Chinach czy Rosji. Główne produkty wysłane na eksport to FertigParkiet, FertigDeska, Design Experience, Luxury 220, Chevron. Firma jest członkiem organizacji takich jak: Stowarzyszenie Parkieciarze Polscy, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Parkieciarzy, Europejska Federacja Producentów Podłóg, Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego.
Co wydarzy się w najbliższym czasie?
Nowymi kierunkami rozwoju przedsiębiorstwa są: Chiny, Gruzja, Liban, Rosja, Rumunia, Nowa Zelandia i Słowacja. Na pierwszy kwartał 2021 roku, zaplanowano zakup nowych linii technologicznych - lakierniczej i szlifierskiej oraz budowę nowej hali produkcyjnej o wielkości ok. 4000 m2, w celu podwyższenia wolumenu produkcji.
Jednak rozwój firmy to nie tylko dobry produkt i nowoczesny park maszynowy. Na ten sukces składa się wiele drobnych elementów. Dlatego Jawor-Parkiet od lat inwestuje w markę, bo to ona jest gwarancją sukcesu, ale też zabezpieczeniem na trudne czasy. Nieustannie rozwijany jest zespół, by móc zapewniać właściwą obsługę klienta, edukację rynku i świadomość wartości produktu.