Schyłek 2019 roku skłania do podsumowań i spojrzenia w przyszłość. Dla firmy Jawor-Parkiet, producenta podłóg drewnianych z Nowego Miasta Lubawskiego, to był rok intensywnego rozwoju marki na polskim, ale i zagranicznych rynkach oraz budowania relacji – z branżowymi liderami opinii czy partnerami biznesowymi.
Na przestrzeni blisko 30 lat funkcjonowania firmy na rynku zbudowano sieć dystrybucji blisko 300 punktów sprzedaży w całym kraju. Dwuwarstwowe podłogi drewniane marki Jawor-Parkiet dostępne są także na świecie m.in. w Niemczech, Włoszech, Chinach, Szwajcarii czy Kanadzie. W 2019 roku firma poszła jeszcze o krok dalej otwierając kolejne salony firmowe. Do pierwszego takiego salonu firmowego, który w Krakowie działał od 2018 r., dołączyły showroomy w Lublinie, Katowicach, Poznaniu i Łodzi. To przedsięwzięcie jest potwierdzeniem stabilnej pozycji marki na rynku, ale też pokazuje, że rynek się zmienia, a klienci coraz częściej sięgają po produkty premium, szczególnie te z polski od rzetelnych dostawców. - To zarazem początek, ale i zwieńczenie pewnego okresu – powiedział Janusz Gawiński, Dyrektor Generalny firmy. Rozwój sieci salonów sprzedaży to wyzwanie, które postawiliśmy sobie ponad 1,5 roku temu. Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie nie tylko będzie dostępna pełna paleta produktów naszej firmy. To miejsca dedykowane każdemu klientowi, w którym ważną częścią jest też strefa architekta. Każdy projektant w komfortowych warunkach jest w stanie wybrać podłogę, przygotować projekt i sprawnie przedstawić go klientowi. – skomentował Janusz Gawiński.
Podłogi w stylu Vintage
Tak w życiu, jak i w biznesie - jedyną stałą rzeczą jest zmiana. Choć jeszcze 2-3 lata temu na salonach rządziły bielone podłogi o regularnym układzie słojów, dziś klienci poszukują czegoś nowego. Interesują ich rozwiązania niestandardowe, bo chcą tworzyć wnętrza unikalne i spersonalizowane. Stąd pomysł na Vintage Series – kolekcję podłóg nawiązującą do minionych dekad, która swą premierę miała w styczniu 2019 roku, na targach Domotex w Hanowerze. Format tej podłogi gwarantuje niepowtarzalny efekt aranżacyjny dzięki temu, że każdy kolor składa się z elementów wykończonych na trzy różne sposoby. Jest więc idealnym rozwiązaniem zarówno do salonów i sypialni, jak i nadaje się do ekspozycji na ścianie, czy zagłówku łóżka, a właśnie takie rozwiązania zyskują coraz bardziej na popularności.
Dobre relacje to gwarancja stabilnego biznesu
Architekt w branży wnętrzarskiej jest łącznikiem między producentem a klientem. On najlepiej zna jego potrzeby i może na nie reagować. Dlatego 2019 rok obfitował w wydarzenia skierowane właśnie do nich. W pierwszym kwartale został rozstrzygnięty konkurs dla architektów „Jawor-Parkiet Design Awards”. Wyróżnieni w finale projektanci nie tylko otrzymali nagrody finansowe, ale mieli możliwość odwiedzić Mediolan, europejską stolicę mody i designu.
Wprowadzono także szereg rozwiązań, które architektom mają ułatwić pracę z marką Jawor-Parkiet – powstała platforma BIM z najwyższej jakości modelami podłóg producenta, które z łatwością można później wykorzystać, wprowadzono też innowacyjne narzędzie aranżacyjne DigiFloors wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną. Pozwala ono w prosty, szybki i komfortowy sposób wybrać idealną podłogę do każdego wnętrza.
Surowy dąb – podłoga nagrodzona przez architektów
Nie można było wyobrazić sobie lepszego zwieńczenia roku! 5 grudnia na gali VI Forum Dobrego Designu jeden z flagowych produktów Jawor Parkiet – FertigDeska Chevron Color Alabastro – otrzymał główną nagrodę Dobry Design 2020 w kategorii podłogi i ściany. Najlepsze produkty z branży wnętrzarskiej wyłania w konkursie Dobry Design jury złożone ze 150 projektantów i architektów. – To dla naszej firmy zaszczyt, ale i zasługa doskonałego surowca, kreatywności ludzi i precyzji wykonania produktu w nowoczesnej fabryce. Do tego dołącza komunikacja – z architektami, dystrybutorami naszych podłóg, klientem ostatecznym. Dobrze słuchamy, czego każda z tych grup potrzebuje, bo to dla nich tworzymy – skomentował nagrodę Grzegorz Sadowski, Dyrektor Handlowy Jawor-Parkiet.
Polskie podłogi jadą do Chin
W 2019 roku firma Jawor-Parkiet wykonała milowy krok w kierunku rozwoju marki – w Polsce, jak i za granicą. Obecnie podłogi producenta z Warmii i Mazur dostępne są na rynkach w 16 krajach docelowych – w Europie, Ameryce Płn., Azji. Teraz jednak chodzi o coś innego – o budowanie mocnej marki za granicą. Mamy ambicje, aby zostać brandem globalnym – mówi Dyrektor Generalny Jawor-Parkiet. Europejskie produkty w Chinach cieszą się zainteresowaniem i zaufaniem. – Korzystamy z tego trendu i eksponujemy wysoką jakość produktów, które powstają na jednej z najbardziej zaawansowanych linii produkcyjnych w Europie. Liczą się też unikatowe kolekcje będące mieszanką dobrego wzornictwa i lokalnego rzemiosła. Dlatego profesjonalizujemy w Azji kanały sprzedaży. Tamtejszy rynek oczekuje wysokiej jakości produktów, połączenia funkcjonalności z nowoczesnym designem. Nasza oferta produktowa jest odpowiedzią na te potrzeby.
Co w branży piszczy
W 2019 r. w Europie rozwój produkcji i konsumpcji w branży drzewnej zwolnił. Potwierdzeniem tego jest brak wyraźnych podwyżek cen surowca drzewnego w lasach europejskich.
Polscy producenci obawiają się podwyżek cen surowca w kontekście limitów pozyskiwania go z polskich lasów, które może narzucić Bruksela. Podwyżki cen prądu zwiększające koszty produkcji. Powszechny problem związany z brakiem rąk do pracy oraz wzrost wynagrodzeń pracowników liniowych sprawiają, że nasza branża drzewna staję się coraz trudniejsza i mniej konkurencyjna na tle innych gospodarek, zwłaszcza z Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Radzimy z tym sobie poprzez ciągłe podnoszenie wydajności produkcji, wprowadzanie innowacyjnych sposobów zarządzania nią i procesami technologicznymi – komentuje Janusz Gawiński. Na rynku deweloperskim obserwujemy stabilną sytuację. Wysoki poziom ilości rozpoczętych budów nowych mieszkań i domów, wysoki wskaźnik planowanych remontów starych budynków wyraźnie przekładają się na rynek aranżacji wnętrz, dając tym samym dobrą perspektywę dla naszej firmy.
Z drugiej strony polski i zagraniczny rynek designu rozwijają się bardzo dynamicznie. Zmieniają się gusta Polaków, rośnie świadomość, że warto wybierać drewniane podłogi, szczególnie te produkowane w Polsce. Za granicą liczą się unikatowe kolekcje będące mieszanką nowoczesnego designu i lokalnego rzemiosła. Taka jest oferta Jawor-Parkiet, dlatego firma w nowy rok patrzy z optymizmem. Prognozujemy, że w Polsce 2020 rok będzie podobny. Dodatkowo poprawiająca się sytuacja na rodzimym rynku płac, mamy nadzieję przełoży się na popyt na produkty i usługi z naszej branży – wskazuje Janusz Gawiński.
Perspektywa 2020
Co Jawor-Parkiet planuje w 2020 roku? W dalszym ciągu będziemy dążyć do zwiększenia wolumenu produkcji i pozyskania nowych rynków zbytu, zwłaszcza tych zagranicznych. Istotnym celem w strategii rozwoju Jawor-Parkiet pozostaje także kontynuacja działań wzmacniających rozpoznawalność marki w Polsce. Planujemy też premiery produktów, które w sposób kompleksowy pozwolą zrealizować proces ułożenia podłogi – od przygotowania podłoża do zabezpieczenia i pielęgnacji drewna – podsumował Dyrektor Generalny firmy.