Producent podłóg drewnianych Jawor-Parkiet profesjonalizuje w Azji kanały sprzedaży rozwijając swoją markę. Tamtejszy rynek oczekuje wysokiej jakości produktów, połączenia funkcjonalności z nowoczesnym designem. Szybka reakcja polskiej firmy na te potrzeby i jej ugruntowana pozycja na rodzimym rynku przekładają się na handlowy sukces za granicą.
Prezentacja w Szanghaju
Przeddzień targów Domotex Asia w Szanghaju odbyła się prezentacja marki dla wiodących dystrybutorów. Na specjalne zaproszenie przybyli dystrybutorzy marki Jawor-Parkiet na rynku chińskim. Podłogi z Warmii od ponad 25 lat trafiają na eksport, który stanowi 70 proc. całej produkcji. Obecne są na rynkach w 16 krajach docelowych – w Europie, Ameryce Płn., Azji. Teraz jednak chodzi o coś innego – o budowanie mocnej marki za granicą. Od 2018 roku tylko w Chinach mamy 30 dystrybutorów. Mamy ambicje, aby zostać brandem globalnym – mówi Grzegorz Sadowski, Dyrektor Handlowy Jawor-Parkiet. Europejskie produkty w Chinach cieszą się zainteresowaniem i zaufaniem. – Korzystamy z tego trendu i eksponujemy wysoką jakość produktów, które powstają na jednej z najbardziej zaawansowanych linii produkcyjnych w Europie. Liczą się też unikatowe kolekcje będące mieszanką nowoczesnego designu i lokalnego rzemiosła – dodaje Grzegorz Sadowski.
70 do 30
Rokrocznie ten polski producent podłóg drewnianych podnosi sobie poprzeczkę dotyczącą udziału w sprzedaży kolekcji standardowych i kolekcji segmentu premium. 2018 rok to wzrost do 30 proc. sprzedaży tych ostatnich. Szybko reagujemy na potrzeby rynku – poszerzamy ofertę, dodajemy kolejne warianty w kolekcjach np. deska Maxi w produktach Luxury i Design Experience – wylicza Grzegorz Sadowski. Firma od lat tworzy środowisko ułatwiające sprzedaż – poprzez sieć ponad 300 salonów w całej Polsce, współpracę z architektami, obecność na największych targach branżowych oraz konkursy branżowe. Bo, aby być wiarygodnym na globalnym rynku, trzeba mieć potwierdzenie dla własnych działań w Polsce.
Na wschodzie zmiany
Ostatnia dekada, pod względem trendów eksportowanych za granicę podłóg, to głównie deski i parkiety w kolorach naturalnych, jasnych, bielonych. Z wyników sprzedażowych firmy Jawor-Parkiet wynika, że zwrot w upodobaniach jest dość znaczący, ponieważ klient docelowy coraz częściej pyta o podłogi ciemne, brązowe a nawet czarne. Analizy firmy wskazują, że dużym zainteresowaniem cieszą się podłogi z segmentu premium. Na rynku chińskim sprzedają się głównie kolekcje Retro, Chevron, a także specjalne kolekcje podłóg z drewna egzotycznego.
Na horyzoncie american dream
Polska to dynamiczny europejski rynek. Ze wzrostem PKB powyżej 4% (dane wg Eurostat za IV kwartał 2018 r. wzrost na poziomie 4,6%) jest w czołówce starego kontynentu. Jednocześnie nasz kraj od lat jest liderem w produkcji podłóg drewnianych z ponad 19-procentowym udziałem w rynku europejskim (według raportu Europejskiej Federacji Przemysłu Pakietowego FEP). Podłogi warstwowe od lat cieszą się ogromną popularnością – ich obecny udział w produkcji to 81 proc. Te dane w korelacji z prognozami Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych (IPAG) mówiące o zwiększeniu importu (I kw. 2019 o 7,2%), a w latach 2019-2020 o stabilnej przewadze tempa wzrostu importu nad tempem wzrostu eksportu pozwalają z optymizmem planować dalsze kierunki międzynarodowego rozwoju polskiego biznesu, tym samym firmy Jawor-Parkiet. – W Ameryce już rzuciliśmy kotwicę. Teraz czas na jej zdobycie – podsumował Grzegorz Sadowski.